De toegenomen internationale technologische competitie vraagt om scherpe keuzes. Met de Nationale Technologiestrategie (NTS) kiezen we voor sleuteltechnologieën waar een leiderschapspositie kansrijk is. De NTS kan zo bijdragen aan ons verdienvermogen, het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en het versterken van onze nationale veiligheid.

In het kort

  • De NTS prioriteert tien sleuteltechnologieën waar Nederland een technologische leiderschapspositie op kan vergaren.
  • Specifieke beleidsinzet op het gebied van innovatie wordt gericht op de NTS. De generieke basis van beleidsinstrumenten draagt ook bij aan de ontwikkeling en toepassing van de prioritaire sleuteltechnologieën.
  • Bedrijven, onderzoekers, investeerders en de gehele maatschappij profiteren van de ontwikkeling en toepassing van de sleuteltechnologieën.
  • In actieagenda’s per technologie worden concrete stappen uitgewerkt richting doelen in 2035.

Hoe werkt het?

Vanwege toenemende internationale technologische competitie en stagnerende productiviteitsgroei is gerichte inzet noodzakelijk. Anders komt ons verdienvermogen onder druk en dreigt Nederland achterop te raken in cruciale domeinen. Het Draghi-rapport (klik hier) over de toekomst van het Europees concurrentievermogen onderschrijft de toenemende concurrentie en noodzaak tot gerichte inzet. De NTS biedt handvatten voor het maken van scherpe keuzes die bijdragen aan ons toekomstig verdienvermogen, maatschappelijke uitdagingen en nationale veiligheid.

Via het missiegedreven innovatiebeleid zetten we in op 44 sleuteltechnologieën en borgen we de bijdrage van de NTS aan maatschappelijke uitdagingen. Door gericht in te zetten op tien prioritaire sleuteltechnologieën waar Nederland sterk op gepositioneerd is, bouwt de NTS aan een technologische leiderschapspositie van Nederland in de wereld. Het gaat om de volgende technologieën die in de NTS (klik hier) worden uitgewerkt:

  1. Optische systemen en geïntegreerde fotonica;
  2. Kwantumtechnologie;
  3. Procestechnologie;
  4. Biomoleculaire en celtechnologie;
  5. Beeldvormingstechnologie;
  6. Mechatronica en optomechatronica;
  7. Kunstmatige intelligentie en data science;
  8. Energiematerialen;
  9. Halfgeleidertechnologie;
  10. Technologie voor cyberveiligheid.

De NTS identificeert de sterke en zwakke punten van Nederland in de wereld voor de realisatie van de doelen. Voor ieder van de tien prioritaire technologieën worden door het veld actieagenda’s opgezet met een stip op de horizon voor 2035 en benodigde acties om deze doelen te behalen. Tegelijkertijd geeft de NTS als één van de strategieën richting aan het innovatiebeleid van DG Bedrijfsleven en Innovatie (B&I).

Om welke bedragen gaat het?

De NTS geeft richting aan de inzet van bestaande instrumenten van het DG Bedrijfsleven en Innovatie (B&I) en komt niet als aparte post voor op de begroting.

Een deel van de beleidsinzet is generiek en draagt bij aan de NTS, zoals de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) of het Innovatiekrediet. Een ander deel is in meer of mindere mate gericht op de NTS, zoals de Thematische Technology Transfer (TTT)-regeling, Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) en Techbridge.

Wie profiteren ervan?

Onderzoekers, investeerders, innovatieve bedrijven en industrie die werken aan en met prioritaire sleuteltechnologieën zijn gebaat bij de focus op specifieke technologieën. Uiteindelijk zijn de eindgebruikers en de maatschappij als geheel gebaat bij de NTS door de ambitie om een bijdrage te leveren aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, nationale veiligheid en het toekomstig verdienvermogen van Nederland.

Wat heeft het opgeleverd?

In januari van 2024 is de NTS gepubliceerd (klik hier). Voor alle tien van de prioritaire sleuteltechnologieën is uitgewerkt wat er onder de technologie wordt verstaan, welke sterktes en zwaktes er zijn, welke toepassingsgebieden en gerelateerde technologieën er zijn en welke ambitie er voor 2035 zijn.

In december van 2024 is de NTS verder uitgewerkt (klik hier). Daarbij is onderzocht hoe het innovatie-instrumentarium van het ministerie van Economische Zaken meer op de NTS gericht konden worden.

Daarnaast worden de actieagenda’s verder concreet gemaakt door innovatiecoalities bestaande uit experts uit het Nederlandse bedrijfsleven, kennisinstellingen en ecosysteempartners.