De Subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren (RDM) maakte onderdeel uit van het steun- en herstelpakket coronacrisis, en was erop gericht om de terugloop van R&D-investeringen in de mobiliteitssectoren op te vangen.

In het kort

  • Er was in 2021 een eenmalig budget van 150 miljoen euro beschikbaar. De totale omvang van de projecten bedraagt 530 miljoen euro.
  • De acht R&D samenwerkingsverbanden die zijn gehonoreerd bestaan uit 214 unieke organisaties.
  • Elk consortium bestaat uit onderzoeksorganisaties en bedrijven, 60 procent van deze bedrijven was mkb’er. Twintig procent van de verbanden werkt cross-sectoraal samen.
  • De projecten richten zich op verduurzaming (70 procent) en digitalisering (30 procent) binnen de sectoren.

Hoe werkt het?

Om in aanmerking te komen voor subsidie via de RDM moest een project bestaan uit industrieel onderzoek en/of experimentele ontwikkeling, met als doel het behouden en verbeteren van de concurrentiepositie van Nederlandse ondernemingen binnen de automotive, luchtvaart en maritieme industrie.

Ieder project wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband met minimaal twee deelnemers, waarvan ten minste één onderneming. De penvoerder van ieder samenwerkingsverband is een onderneming.

Projecten moeten een omvang hebben van minimaal vijf miljoen euro aan kosten die in aanmerking komen voor subsidie. De subsidie in totaal is maximaal 25 miljoen euro per mobiliteitsproject. Het subsidiepercentage is afhankelijk van de activiteit en het type organisatie.

De maximale looptijd van een project is vier jaar. 

Zie ook
Subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren (RDM) (rvo.nl)

Om welke bedragen gaat het?

In 2021 is er eenmalig een budget beschikbaar gesteld van 150 miljoen euro. De maximale subsidie per project bedraagt 25 miljoen euro. Per deelnemer aan het samenwerkingsverband is het maximale subsidiebedrag vijftien miljoen euro.

In totaal waren er op de deadline van 17 augustus 2021 26 aanvragen ingediend met een gevraagde subsidie van 337 miljoen euro. De totale omvang van de aangevraagde projecten bedroeg 530 miljoen euro.

Voor het verslagjaar 2024 stond er op de ontwerpbegroting 2026 van het ministerie van Economische Zaken voor 34,5 miljoen euro aan uitgaven voor dit instrument.

Wie profiteren ervan?

De subsidie is bestemd voor deelnemers van een samenwerkingsverband uit de luchtvaart, maritieme en automotive sectoren. Bedrijven (waaronder het mkb) konden samen met kennisinstellingen een R&D-mobiliteitsproject starten in (publiek-private) samenwerkingen.

Eén van de voordelen van deze aanpak binnen de consortia is dat mkb-bedrijven laagdrempelig in aanraking konden komen met grootbedrijven.

Van de ontwikkelingen binnen iedere individuele sector (luchtvaart, maritieme en automotive) blijken er veel cross-sectoraal inzetbaar te zijn.

Voorbeelden van projecten

Green Transport Delta – Elektrificatie GTD-E

Doel: Het project Green Transport Delta – Elektrificatie heeft als doel het ontwikkelen van een sterk batterij-ecosysteem in Nederland en hiermee versneld de transitie naar klimaatneutrale mobiliteit te realiseren.

De GTD-E projectpartners werkten concreet aan de ontwikkeling van:

  • Een flexibele en schaalbare ontwikkel- en productieomgeving voor innovatieve batterijmodules en –pakketten. 
  • Een verbeterd batterijmanagement systeem, in lijn met aanstaande wet & regelgeving en toepassing van een Nationaal batterijpaspoort.
  • Een modulaire, bi-directionele 1 megawatt lader. Inclusief de integratie met energiemanagement systemen en vlootplanning op basis van variabelen als laadbehoefte, locatie, lokale energieproductie, energiekosten, andere grootverbruikers en contractuele afspraken met energieleveranciers.
  • Een gecertificeerde container voor veilige batterijopslag en -transport die zowel aan de transporteisen (ADR) als aan de laatste opslageisen (PGS37) voldoet.
  • Een blauwdruk van een schaalbare batterijrecyclinglijn geschikt voor de verwerking van End-of-Life (EoL).

Zie ook
Green Transport Delta – Elektrificatie
 

Wat heeft het opgeleverd?

Eind 2021 zijn acht projecten in het kader van deze regeling gehonoreerd. Deze projecten zijn in 2022 gestart. Van deze acht projecten zijn er drie vanuit de luchtvaartsector, drie maritieme projecten en twee automotive projecten. In totaal zijn er 109 bedrijven (waarvan 64 mkb) en 27 onderzoeksinstellingen bij betrokken.
De beleidsevaluatie staat gepland voor 2026.

Zie ook
Uitkomsten steunmaatregel R&D mobiliteitssectoren