De Kamer van Koophandel (KVK) informeert en ondersteunt ondernemers: van het starten van een bedrijf tot het stoppen ervan, en alle fases die daar tussen zitten. Op Ondernemersplein.kvk.nl staat alle informatie van de (semi-)overheid die ondernemers nodig hebben om te ondernemen.

In het kort

  • De KVK had in 2024 122.000 advies klantcontacten.
  • Het digitaal bereik is het aantal clicks op websites, portals, digitale bijeenkomsten, video's en webinars. Het bereik in 2024 was 36,9 miljoen.
  • De Customer Satisfaction-score (CSAT) van de KVK lag in 2024 op 78 procent. De Customer Effort-score (CES) lag op 82 procent.
  • Het aantal startende ondernemers lag in 2024 ongeveer 10 procent lager dan in 2023. 

Hoe werkt het?

De Kamer van Koophandel biedt informatie, voorlichting en ondersteuning aan ondernemers bij de belangrijke thema's op ondernemersgebied. De wettelijke taken zijn gericht op het registreren, informeren en adviseren van ondernemers.

Ondernemersplein.nl geeft advies en informatie van de overheid aan ondernemers. Ondernemers vinden er informatie over wetgeving, belastingregels maar ook over subsidies, ondernemersevenementen en brancheorganisaties. Ondernemersplein.nl wordt beheerd door de KVK.

Klik hier voor meer informatie over de KVK.

Klik hier voor meer informatie over Ondernemersplein.

Om welke bedragen gaat het?

Voor verslagjaar 2024 stond er op de ontwerpbegroting 2026 van het ministerie van Economische Zaken 202,8 miljoen euro aan uitgaven voor dit instrument.

De Kamer van Koophandel besteedde in 2024 in totaal 290,3 miljoen euro aan de uitvoering van haar wettelijke taken. De Rijksbijdrage voor de KVK was in 2024 141,5 miljoen euro.

Wie profiteren ervan?

Ondernemers, bedrijven en overige ingeschreven organisaties in Nederland. Daarnaast worden ook semi-publieke organisaties en brancheorganisaties voor ondernemers ondersteund.

Wat heeft het opgeleverd?

Sinds 2019 wordt het bereik van de Kamer van Koophandel gemeten op basis van de verschillende kanalen die worden ingezet: digitaal, telefoon en fysiek.

Via de digitale kanalen heeft de KVK in 2024 een bereik van 36,9 miljoen behaald. Dit ligt 15% boven de doelstelling.

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Digitaal bereik

31.806.000

41.828.000

44.827.000

31.000.000

31.600.000

36.900.000

Bereik advies klantcontacten

43.000

123.000

116.000

112.000

132.000

122.000

De Customer Effort Score (CES) scoort in 2024 met 82 procent ruim 3 procent hoger dan het beoogde doel. Dit geeft aan dat klanten over het algemeen taken gemakkelijk konden uitvoeren, zoals inschrijven of informatie vinden. De klanttevredenheid (Customer Satisfaction Score, CSAT) komt in 2024 uit op 78 procent. Dit is 2 procent lager dan beoogd. Dit is te verklaren door een lagere waardering van artikelen op kvk.nl en nieuwsbrieven.     

In 2024 lag het aantal startende ondernemers ongeveer 10 procent lager dan in 2023. Mogelijke verklaringen zijn volgens de KVK het verkiezen van werknemers boven zzp’ers en de aangekondigde aanpak van schijnzelfstandigheid vanaf 2025. 

Beleidsevaluatie

Klik hier voor de meest recente evaluatie van de Kamer van Koophandel/Ondernemersplein.