De Global Entrepreneurship Monitor (GEM) is al sinds 1999 internationaal het grootste onderzoek naar ondernemerschap. Het onderzoek wordt wereldwijd in meer dan uitgevoerd en gaat in op allerlei aspecten van ondernemerschap. De GEM bestaat uit twee onderdelen: een enquête onder de beroepsbevolking en een beoordeling van het ondernemerschapsecosysteem door experts.

Ondernemerschap onder de beroepsbevolking

Met een enquête worden gegevens verzameld om indicatoren op te stellen over activiteiten en aspiraties op het gebied van ondernemerschap en hoe de bevolking aankijkt tegen ondernemen. De enquête bevat jaarlijks grotendeels dezelfde vragen die ook in andere landen op dezelfde manier worden gesteld. Daardoor is een vergelijking door de tijd én met andere landen mogelijk.

Nationale ondernemerschapscontext

Met hulp van een enquête onder nationale experts ontstaat een beeld van een negental randvoorwaarden die van invloed zijn op ondernemerschap in een land: financiering, overheidsbeleid, overheidsprogramma’s, onderwijs, onderzoek en ontwikkeling, commerciële infrastructuur, fysieke infrastructuur, de interne markt en culturele en sociale normen.

Link

Ieder jaar verschijnt een nieuwe publicatie van de GEM. Klik hier om naar de monitor te gaan.