Investeren in Nederland: Acquisities van buitenlandse bedrijven door de NFIA, 2010-2023

Buitenlandse bedrijven die investeren in Nederland hebben de potentie om een bijdrage te leveren aan de Nederlandse economie. Om die bedrijven te helpen wegwijs te worden in ons land richt de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) zich actief op het aantrekken van investeringen door buitenlandse bedrijven.

In dit rapport onderzoeken we of buitenlandse bedrijven die met hulp van de NFIA in Nederland investeren innovatief zijn. We laten eerst zien wat voor activiteiten naar Nederland gehaald worden en wat hun bedrijfsdemografische kenmerken zijn. Daarna bekijken we welk aandeel innovatief is en hoeveel tijd zij stoppen in vernieuwing. Daarbij maken we zoveel mogelijk de vergelijking met buitenlandse bedrijven die zonder hulp van de NFIA in Nederland zijn gaan investeren.

We maken gebruik van een dataset die beschikbaar is gesteld door de NFIA en richten ons op de periode 2010 tot en met 2023. Die gegevens zijn gekoppeld aan bedrijvenstatistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en informatie over het gebruik van economische beleidsinstrumenten uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Dit onderzoek heeft ook geleid tot een kort bericht in ESB: Innovatie gebaat bij duurzame investeringsrelatie.

De belangrijkste bevindingen zijn:

  • Een groter deel van de NFIA-bedrijven doet aan speur- en ontwikkelingswerk (S&O): vijftien procent heeft in de periode van 2010 tot 2022 ten minste één keer van de WBSO gebruik gemaakt. In de vergelijkingsgroep is dit aandeel elf procent. Ze doen bovendien ook aan méér S&O. De mediaan van hun aantal S&O-uren ligt duidelijk hoger: 4.120 tegenover 2.150 uren. Het aandeel bedrijven en het aantal uren nemen allebei toe met vervolginvesteringen.
  • Bedrijven die met hulp van de NFIA in Nederland investeren zijn gemiddeld groter. Het aandeel grootbedrijven met ten minste 250 werkzame personen is bijvoorbeeld twee keer zo groot (zes procent) als in de vergelijkingsgroep (drie procent).
  • Opvallend genoeg is er ook een substantiële groep buitenlandse bedrijven die met hulp van de NFIA naar Nederland is gekomen, maar geen personeel in dienst heeft. In bijna alle gevallen gaat het om bedrijven die nog niet in Nederland actief waren en vaak om bedrijfsonderdelen die het productieproces ondersteunen: hoofdkwartieren en afdelingen gericht op marketing en sales. Die activiteiten zijn makkelijker op afstand uit te voeren waardoor het om personeel zou kunnen gaan dat (nog) niet in Nederland op de loonlijst staat. Deze groep zou ook kunnen bestaan uit bedrijven die uitzendkrachten, inhuur, outsourcing, etc. inzetten.
  • Buitenlandse bedrijven vestigen zich in vergelijkbare regio’s. Ongeacht of zij dat met of zonder hulp van de NFIA doen, zijn de regio’s rondom de vier grote steden en de Brainport-regio het meest in trek bij deze bedrijven. Dit suggereert dat ze rekening houden met vergelijkbare vestigingsfactoren.

Meer weten?

Onder 'Downloads' vindt u het onderzoek naar de kenmerken en innovativiteit van acquisities door de NFIA.