Thema's

Innovatie-activiteiten

Het aandeel technologisch innovatieve bedrijven herstelde zich in Nederland tot het niveau van voor de recessie. Nederlandse bedrijven haalden 11 procent van hun omzet uit innovaties, ongeveer evenveel als in voorgaande jaren.

Niet-technologische innovaties

Voor het succesvol introduceren van technologische (product- en proces)innovaties op de markt investeren bedrijven niet alleen in technologische, maar ook in niet-technologische innovatie (marketing- en organisatorische innovatie). Samen met R&D, intellectueel eigendom, software, databases en menselijk kapitaal vormen deze investeringen het ‘niet-tastbare vermogen’ (intangible assets, ook bekend als knowledge based capital), een belangrijke bron van productiviteitsgroei.

Zowel aan het begin als aan het eind van de periode 2010-2014 deed bijna de helft van de bedrijven in Nederland (47 procent) aan technologische innovatie. Na een ‘dip’ in 2012 lijkt een herstel zichtbaar. Het aandeel technologisch innovatieve bedrijven in Nederland overtrof in 2010 en 2012 het EU-gemiddelde. Voor 2014 zijn nog geen data over het EU-gemiddelde beschikbaar. Onder de gerelateerde grafieken staan ook de uitkomsten voor de industrie en de dienstensector. Ook daar is hetzelfde patroon zichtbaar. Eveneens staan onder de gerelateerde grafieken de uitkomsten van het aandeel van nieuwe of sterk verbeterde producten in de omzet van technologisch innovatieve bedrijven. Dit aandeel is de afgelopen jaren nagenoeg constant gebleven: rond 11 procent. 

Aandeel innovatieve bedrijven naar sector, Totaal, 2010-2014 (% van het totaal aantal bedrijven)
NederlandEU-gemiddelde
201047%39%
201244%36%
201447%
Bron: CBS Brontabel als csv (65 bytes)
Aandeel innovatieve bedrijven naar sector, Industrie, 2010-2014 (% van het totaal aantal innovatieve bedrijven)
NederlandEU-gemiddelde
201053%44%
201250%41%
201454%
Bron: CBS Brontabel als csv (65 bytes)
Aandeel innovatieve bedrijven naar sector, Diensten, 2010-2014 (% van het totaal aantal innovatieve bedrijven)
NederlandEU-gemiddelde
201044%35%
201241%32%
201444%
Bron: CBS Brontabel als csv (65 bytes)
Omzetaandeel uit nieuwe of sterke verbeterde producten, 2010-2014 (%)
NederlandEU-gemiddelde
201010%13%
201212%12%
201411%
Bron: CBS Brontabel als csv (65 bytes)

Bedrijven investeren vooral in technologische - en in niet-technologische innovatie

Bedrijven in Nederland die innoveren doen dat vooral in combinatie: technologische innovatie samen met niet-technologische innovatie. Ten opzichte van 2010 groeide het aandeel bedrijven dat aan technologische innovatie deed in 2014. Het aandeel dat ook of uitsluitend niet-technologisch innoveerde nam iets af.

Aandeel innoverende bedrijven, naar type innovatie, 2010-2014 (%)
technologisch + niet-technologischtechnologischniet-technologisch
2010, NL28%19%10%
2010, EU27%12%14%
2012, NL29%16%7%
2012, EU24%12%13%
2014, NL25%22%8%
2014, EU
Bron: CBS Brontabel als csv (191 bytes)