Thema's

Publiek-privaat onderzoek: hoe staat Nederland ervoor?

De omvang van de publieke en private middelen in publiek-private samenwerking (pps) blijft zich voortvarend ontwikkelen. Bedrijven werken ook meer samen met kennisinstellingen. En bedrijven zijn tevreden over de Toegepast Onderzoek Organisaties (TO2's).

Publieke en private uitgaven aan pps-projecten blijven toenemen

De doelstelling om meer private financiering in de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) los te maken is gerealiseerd en vorig jaar is de doelstelling opwaarts bijgesteld van € 500 miljoen naar € 800 miljoen. De omvang van de publieke en private middelen in publiek-private samenwerking (pps) blijft zich voortvarend ontwikkelen. De pps-omvang wordt in 2015 op € 1.020 miljoen geschat, met een private bijdrage van gemiddeld 48 procent. Bedrijven investeerden dus zo’n € 490 miljoen in de publieke kennisinfrastructuur. Meer uitkomsten worden besproken bij topsectoren.

Meer samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen

Het CBS meet tweejaarlijks welk deel van de groep technologisch innovatieve bedrijven samenwerkt met een kennisinstelling of overheid. Het blijkt dat een groeiend deel van de bedrijven is gaan samenwerken met universiteiten: van 8 procent in 2010 naar 14 procent in 2014. Het deel dat samenwerkte met een overheid of publieke researchinstelling bleef min of meer gelijk. Eurostatdata over het EU-gemiddelde in 2014 zijn nog niet beschikbaar.

Samenwerking tussen innoverende bedrijven en instellingen, 2010-2014 (in %)
Aandeel innoverende bedrijven dat (de laatste drie jaar) technologisch heeft samengewerkt met publieke partijen:201020122014
met universiteiten8%11%14%
(EU-gemiddelde)11%13%
met researchinstellingen6%8%8%
(EU-gemiddelde)6%9%
Bron: CBS, CIS Brontabel als csv (247 bytes)

Klanttevredenheid TO2-instituten is hoog

Sinds 2010 werken de Nederlandse instituten voor toegepast onderzoek in federatief verband samen onder de noemer TO2. Het gaat hier om Deltares, ECN, MARIN, NLR, TNO en DLO. De TO2-instituten voeren onderzoek uit voor departementen en bedrijven en doen ook onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken.

Om te bevorderen dat bedrijven vaker de samenwerking met een kennisinstelling aangaan, is het van belang dat klanten tevreden zijn over de verleende dienst en tevens dat zij de opgedane kennis op enigerlei wijze hebben kunnen benutten. De TO2-instituten scoren hoog op het gebied van klanttevredenheid: gemiddeld een 8,7. Deltares scoort het hoogst met een 9,3. Met de kennisbenutting gaat het ook goed. Alle TO2's scoren hoger dan 96 procent. Uitschieter is NLR met een score van 99 procent. Voor DLO waren over 2015 geen gegevens beschikbaar.

 

Klanttevredenheid TO2-instituten, 2015
Cijfer klanttevredenheid
Deltares9,3
MARIN8,8
NLR8,8
ECN8,4
TNO8,4
Bron: ministerie van Economische Zaken Brontabel als csv (79 bytes)
Kennisbenutting TO2-instituten, 2015 (%)
Kennisbenutting (%)
NLR99%
MARIN97%
TNO97%
ECN96%
Deltares96%
Bron: ministerie van Economische Zaken Brontabel als csv (74 bytes)